Obsah

Rakovnický region nabízí mnoho možností turistického vyžití. Ačkoli by se mohlo na první pohled zdát, že zájem o podporu cestovního ruchu je spíše v atraktivních lokalitách (Křivoklátsko a okolí řeky Berounky), paradoxně je zájem v obcích s nízkým turistickým potenciálem (Kraj chmele) vyšší.

Velkým problémem jsou nekvalitní ubytovací a stravovací služby. Nejhůře na tom je nabídka služeb pro vodáckou turistiku, k dispozici nejsou ani vhodná ubytovací zařízení pro cykloturisty. Řadě ubytovacím zařízením chybí doplňkové služby nebo nabídka sportovních aktivit. Na Křivoklátsku chybí ubytovací zařízení (ubytování v soukromí), kde by o takové služby byl zcela jistě zájem.

Nevýhodou turistických památek je sezónnost cestovního ruchu v regionu (květen – září), tedy krátká hlavní sezóna. Dalším problémem je krátká doba pobytů. Region je spíše vyhledáván pro jednodenní nebo víkendové výlety. S tím úzce souvisí kvalita ubytovacích a stravovacích služeb. 

Nejen na Křivoklátsku, ale v celém regionu chybí nabídka doprovodných služeb, popřípadě jsou nedostatečné. Informační centra mají problém se uživit (při zřízení nových). Možným řešením by bylo podávat informace prostřednictvím poskytovatelů služeb (například recepce ubytovacích zařízení, muzea či samotné obce hojně navštěvovaných turistických oblastí. Informační centra budou fungovat, pokud budou součástí rozpočtových nebo příspěvkových organizací, popř. vykonávat ekonomickou činnost. 

Z hlediska turistické infrastruktury je v regionu místy špatná prostupnost krajiny a údržba cest pro pěší turistiku i cykloturistiku. Spolupráce v oblasti údržby turistické infrastruktury chybí (například cyklotrasa Křivoklát – Rakovník – Jesenice). 

MAS Rakovnicko usiluje o nadregionální rozšíření turismu a cestovního ruchu a jeho cílem je nabídnout zejména kvalitu (např. poctivé regionální výrobky) a upozornit tak na to, že rakovnický region má co nabídnout (kvalitní regionální výrobky a řemesla). Regionální produkty jsou dobrým prostředkem propagace a využitelné pro zážitkovou turistiku. V rámci programu Leader podporující šíření turistiky v regionu a cestovního ruchu vznikl například Autokemp Jesenice, stálá expozice a tematická stezka Kounovské kamenné řady, naučná stezka Jesenice ve stopách žuly mapující těžbu žuly na Jesenicku, v rámci turistiky je zajímavý také projekt Revitalizace starého hřbitova ve Mšeci a mnoho dalších.

Klub českých turistů Rakovník podporuje příznivce turistiky pořádáním různých turistických akcí jako je Krajem nezbedného bakaláře či Putování za Mistrem Janem do Krakovce a další. Jednu ze známých turistických akcí lze považovat pochod Krajem Oty Pavla, kterou pořádá obec.


Hlavní problémy regionální turistiky:

  • nulová podpora ze strany státu (Czech Tourism)
  • nulová podpora ze strany Středočeského kraje
  • neexistující organizace cestovního ruchu (destinační management) – tj. neexistující platforma spolupráce poskytovatelů služeb v ČR, obcí a turistických cílů, která by nabízela společnou propagaci, nabízela turistické produkty a balíčky. V regionu fungují pouze individuální aktivity jednotlivých subjektů, vzájemná spolupráce chybí
  • nedostatek finančních prostředků na vznik destinačního managementu (chybí podpora státu, kraje, obcí, podnikatelů (MAS Rakovnicko se na základě toho začala zabývat ekonomickou činností, kterou financuje propagací a prezentací regionu)
  • nabídka kvalitního stravování a ubytování
  • poskytnutí informací
  • propojení spolupráce měst/obcí se správci památek
  • šíření turismu – propagace cestovního ruchu


​Příležitosti a silné stránky regionální turistiky:
                

  • dobrá poloha vůči Praze
  • turistický potenciál – atraktivní a místy zachovalá původní příroda pro aktivní turistiku
  • velký počet památek a přírodních zajímavostí, významné památky a lokality – hrad Křivoklát, CHKO Křivoklátsko – biosférická rezervace UNESCO
  • možnost vyhlášení Národního parku Křivoklátsko (může však být i hrozbou, pokud včas nevzniknou kvalitní služby)
  • zákon o cestovním ruchu – definování podmínek pro vznik destinačních managementů včetně zajištění jejich financování
  • v regionu jsou obce, které si na cestovním ruchu zakládají a mají atraktivní cíle (Kounov, Jesenice)
  • příležitostí jsou neustále se rozšiřující aktivity a akce na hradě Křivoklát, kde je prostor pro nové programy a produkty pro návštěvníky (infocentrum, questing, nordic walking, programy pro školy, alchymie, řemesla atd.)
  • další příležitostí jsou nově vznikající turistické cíle – Kozí farma Skryje, Jesenická továrna, Čarovný mlýn Pustověty, Poddžbánský pivovar, zámek Olešná, naučné stezky Kounovské kamenné řady a Špičák, naučné stezky Jesenicko, Muzeum motocyklů Pavlíkov, železnice Kolešovka
  • další příležitostí je tradice chmelařství (chmelnice a sušárna Kolešovice), pivovarnictví (Poddžbánský pivovar Mutějovice, Tradiční pivovar v Rakovníku)

Zprávy